Acasa Membri Istoric Modele Materiale Reparatie - Modificari Tutoriale Moto Trasee Harti Stiri Moto Download Contact Forum
Cautare
Zona Membri
Retine Parola

Recuperare Parola | Cont Nou
Facebook
 
Tenere in lume
Club Tenere Spania
Club XT600 Brazilia
Club XTZ Polonia
Forum Super Tenere Franta
Forum XTZ750 Olanda
Grupul Yahoo! al posesorilor de XTZ750
Horizons Unlimited
Rallye Tenere
Super Tenere Cehia
Tenere Club Danemarca
Tenere Club Elvetia
Tenere Club Franta
Tenere Club Germania
Tenere Club Italia
Tenere Club Olanda
Tenere Club Ungaria
Tenere Legend
Tenere Ungaria
TONC Portugalia
XT Tenere Austria
XTZ Club Italia
Parteneri
Mobila NMD
Unimotors.ro - Piese si accesorii
MotoSpecs - Specificatii tehnice moto
Motorcycle Luggage & Panniers - NSEW Moto
Erori auto-moto
Comunitatea erori.ro
Manuale de reparatie
Monitorizare WEB
Materiale Reparatie - Modificari - Yamaha Super Tenere - XTZ 750 (3LD) - Cadrul
 Schimbarea rulmentilor de jug Postat de Domusciuc Bogdan la data 25.02.2009 
Rulmentii de jug au un rol foarte important in ciclistica motocicletei fapt pentru care acestia trebuie sa fie intr-o stare ireprosabila. Se poate verifica daca acestia au joc intr-un mod foarte simplu in momentul in care se coboara o vale, cu ambreiaju apasat actionati sacadat frana fata in cazul in care se aude un mic zgomot rulmentii trebuiesc schimbati.

Dimensiunea rulmentilor: 30x55x17 ( tip 32006 ); 25x47x15 ( tip 32005 ). Eu am pus rulmenti marca Timken.

Prima oara se vor demonta carenele si rezervorul. Acest tutorial se gaseste aici

Se va suspenda roata din fata. Exista 3 variante: motocicleta se va ridica cu un troliu ( cazul meu ), ori o ridicati pe cricul central ( daca aveti ) ori bagati ceva sub scutul motorului ( cric,busten )
Imagine: 6264651.JPG  Imagine: 3330182.JPG  Imagine: 5295703.JPG  Imagine: 463096PICT7316.jpg 

Dupa ce sunteti sigur ca motocicleta este asigurata bine incepe demontatul.
Prima oara se vor scoate suruburile care fixeaza protectiile discurilor de frana. Se va desfilata piulita cablului de kilometraj de pe melc si se va scoate colierul de pe telescop care tine cablul de kilometraj, apoi se vor scoate etrierele prin desfiletarea celor 4 suruburi cate 2 pe fiecare etrier si se vor desfileta suruburile care fac prinderea  furtenelor de frana pe telescop.
Se scoate stiftul ( siguranta ) care blocheaza piulita axului de roata. Se desfileteaza piulita ( se vor folosi cheile din trusa de scule a motocicletei ). In cazul in care axul nu iese usor, nu bateti direct in filet!!!! folositi un dorn de bronz!
Imagine: 42326dsfdghj.JPG  Imagine: 23619sdsds.JPG 

Se va demonta plansa bordului. Aceasta se va scoate pe rand din prinderi prin tragere in sensul sagetii.
Imagine: 11921.JPG  Imagine: 5410182.JPG 

Se va demonta bordul de pe cadru. Acesta este prins cu 2 suruburi. Dupa ce au fost desfacute suruburile se va scoate mufa care face legatura cu restul instalatiei eletrice.
Imagine: 9083673.JPG  Imagine: 707924.JPG  Imagine: 4853715.JPG 

Se va goli instalatia fata de lichidul de frana. Se va scoate capacul pompei de frana prin desfiletarea celor 2 suruburi.
Imagine: 3028565bis.JPG 

Pentru golirea instalatiei se vor desface niplurile de aerisire de pe fiecare etrier; pentru a nu stropi etrierul,janta sau cauciucul si pentru a recupera lichidul de frana(daca acesta este in stare buna) se va introduce un furtun pe niplul de aerisire.
Imagine: 7578976.JPG 

Ca vas de recuperare se va folosi un borcan ( de preferat unul in care a fost "Mustarul Studentului" :lol: )
Se va proceda la fel pentru ambele etriere!
Imagine: 2880407.JPG 

Demontarea ghidonului.
Pentru prima oara se vor scoate sigurantele de pe suruburile care prind ghidonul de partea superioara a jugului.
Imagine: 2315298.JPG  Imagine: 488809.JPG 

Se vor desfilata cele 4 suruburi de prindere ale ghidonului.
Imagine: 30652110.JPG 

Se va demonta "ghidul" cablurilor si furtunului de frana prin desfiletarea celor 2 suruburi care se afla de o parte si de alta a contactului.
Imagine: 32149612.JPG  Imagine: 45248213.JPG

Ghidonul avand toate cablurile eliberate se va da in partea din fata (in locul bordului) si se va imobiliza in acel loc. Ghidonul se poate lega cu o bucata de sarma sau cu colier exact cum arata sageata din poza de mai jos.
Imagine: 83469511.JPG  Imagine: 2507714.JPG 

Se va demonta aripa fata prin desfiletarea celor 4 suruburi.
Imagine: 30219915.JPG 

Vedere din fata cu aripa fata demontata.
Imagine: 61413416.JPG 

Se va desfilata surubul ce prinde furtunul care vine din pompa de frana in racordul de pe jug.
Imagine: 3108917.JPG 

Se desfileateaza surubul de prindere a racordului de pe partea inferioara a jugului.
Imagine: 53227418.jpg 

Se desfac suruburile de pe partea superioara a jugului ce strang telescoapele.(!!! La montaj aceste suruburi nu vor fi stranse foarte tare deoarece piesa este din aluminiu si exista pericolul de crapare!!!)
Imagine: 70921319.JPG 

Dupa ce s-au slabit suruburile din partea de sus a jugului se vor scoate pentru prima oara colierele de prindere a burdufurilor (ocazie cand se verifica stare nichelului de pe telescop si a semeringului) apoi pe rand se vor slabi suruburile de pe partea inferioara a jugului, in acest timp telescopul fiind tinut cu o mana sa nu alunge din jug.
Imagine: 48274520.JPG 

Se va desfileta surubul ce prinde partea superioara a jugului de axul central al acestuia.
Imagine: 75372421.JPG 

Dupa ce s-a inlaturat partea superioara a jugului vom descoperi o piulita mai "speciala". Pentru desfiletarea acesteia vom construi o "cheia". Dintr-o teava care are cota exterioara aproximativ egala cu cota exterioara a piulitei se vor taia la un capat 2 sectoare de cerc lasand doar 2 pinteni diametral opusi cu o latime de 4mm.(Se poate vedea in poza "cheia") iar la celelalt capat se va suda un capac peste care se sudeaza o piulita pentru a putea strange/slabi.
Imagine: 13309022.JPG  Imagine: 8245723.jpg 

Rulmentul superior si camasa rulmentului inferior dupa scoaterea jugului
Imagine: 28759724.JPG  Imagine: 2714725.JPG 

Jugul dupa demontare
Imagine: 79142426.JPG 

Rulmentul inferior (in cazul meu) a avut de suferit deoarece protectia de cauciuc care ar fi trebuit sa nu lase apa si alte impuritati sa intre acolo nu a fost montat corect, fapt pentru care rulmentul a ramas fara ungere si s-a distrus.
Imagine: 82939827.JPG 

Pentru a scoate camasile exterioare ale rulmentilor de pe cadru se va construi urmatoarea scula(recomand ca aceasta sa fie construita din otel foarte dur sau calit in zona respectiva).
Imagine: 2963428.JPG  Imagine: 45579329.JPG 

Constructorul s-a gandit ca acesti rulmenti o sa trebuiasca schimbati candva asa ca a facut 2 canale diametral opuse in cadru exact deasupra camasii rulmentului unde sa se poata bate pentru scoaterea camasii(sau introducerea bratelor unei prese pentru extragerea acestor camasi)
Imagine: 36816825bis.JPG 

Aici se poate vedea cum lipsa de ungere a dus la o uzura grava a rulementului, in unele locuri stratul de cement era distrus.
Imagine: 523230.JPG 

Pentru scoaterea rulmentului inferior de pe axul jugului este cam mult de munca. Acesta se va prinde intr-un universal (NU se va prinde in menghina!!!) sau in oricare dispozitiv care sa prinda piesa din cel putin 3 puncte. Se va bate in camasa interioara a rulmentului pentru scoaterea acestuia.
Imagine: 87446431.JPG 

Dupa ce vechiul rulment a fost scos se va cauta o teava al carui diametru exterior sa nu atinga colivia bilelor. Se va bate pana cand acesta se va opri in gulerul special creat. Aceasta piesa se va aseza pe bucata de lemn!
Imagine: 99965332.JPG  Imagine: 52269233.JPG 

Dupa ce rulmentul a fost batut se unge foarte foarte bine cu vaselina de buna calitate.
Imagine: 90639134.JPG 

Se vor introduce camasile exterioare ale rulmentilor in cadrul. Nu se va bate direct in camasa. Eu am folosit ca piese intermediara intre camasa rulmetului si ciocan un cub de textolit (sau se poate folosi o bucata de lemn de esenta tare.) Dupa ce au fost batute se aplica un strat de vaselina si pe aceste piese.
Imagine: 14448935.JPG  Imagine: 94762736.JPG  

Se introduce piesa inferioara a jugului, rulmentul superior, protectia de praf si apoi piulita de strangere. Se va folosi aceeasi cheie pentru strangerea ei.
Prima oara se strange la maxim piulita. Se slabeste pana cand jugul se roteste foarte foarte usor. Se seteaza cheia dinamometrica pe 38 Nm, se strange la acest cuplu. Apoi se slabeste iar si se strange la un cuplu de 6Nm(aceasta fiind strangerea finala).

Imagine: 4717337.JPG  Imagine: 85562738.JPG  Imagine: 18949439.JPG  Imagine: 57383340.JPG 

Daca tot am demontat partea superioara a jugului, l-am si vopsit pentru ca arata cam jalnic. Am matuit cu smirghel de granulatie 400, am sters cu diluant si am aplicat vro 3 straturi de negru mat. Pentru a nu vopsi si alte parti ale motocicletei am acoperit cu ceva carpe:filtrul de aer, ghidonul, etc.;
Imagine: 28309141.JPG  Imagine: 5853942.JPG 

De aici incolo montarea pieselor este exact inversul operatiunii prezentate aici.


Acest material este proprietatea www.tenereclub.ro. Copierea, modificarea sau publicarea este interzisa fara acordul scris al autorului!