Acasa Membri Istoric Modele Materiale Reparatie - Modificari Tutoriale Moto Trasee Harti Stiri Moto Download Contact Forum
Cautare
Zona Membri
Retine Parola

Recuperare Parola | Cont Nou
Facebook
 
Tenere in lume
Club Tenere Spania
Club XT600 Brazilia
Club XTZ Polonia
Forum Super Tenere Franta
Forum XTZ750 Olanda
Grupul Yahoo! al posesorilor de XTZ750
Horizons Unlimited
Rallye Tenere
Super Tenere Cehia
Tenere Club Danemarca
Tenere Club Elvetia
Tenere Club Franta
Tenere Club Germania
Tenere Club Italia
Tenere Club Olanda
Tenere Club Ungaria
Tenere Legend
Tenere Ungaria
TONC Portugalia
XT Tenere Austria
XTZ Club Italia
Parteneri
Mobila NMD
Unimotors.ro - Piese si accesorii
MotoSpecs - Specificatii tehnice moto
Motorcycle Luggage & Panniers - NSEW Moto
Erori auto-moto
Comunitatea erori.ro
Manuale de reparatie
Monitorizare WEB
Materiale Reparatie - Modificari - Yamaha Super Tenere - XTZ 750 (3LD) - Motor
 Schimbarea motorului de 750 cu cel 850 (TDM) Postat de Mititelu Raileanu Cristian la data 01.03.2009 

Compatibilitate:

 

-     perfecta pentru motoarele tip 3LD (pina in 1996)

-         aproape perfecta pentru motoarele 4TX (decalaj pistoane la 270 de grade)

 

Operatiuni de transplantare :

 

-         carburatoarele de Super Tenere functioneaza pe motorul de 850, dar nu perfect, pentru ca jeturile sint diferite. E recomandat sa fie schimbate carburatoarele cu originale de TDM sau cel putin setul complet de jeturi (se pot gasi dimensiunile in cartea de service Haynes). In cazul folosirii carburatoarelor de TDM (asa cum am facut eu) e nevoie sa fie adaptate putin cablurile de acceleratie/deceleratie. Nu trebuie schimbat suportul cablurilor, e suficient sa se taie cite putin din camasa cablurilor pentru a se ajunge la dimensiunile celor de TDM. Operatiunea e pur babeasca, se face la fata locului prin incercari succesive. In orice caz, din punct de vedere cronologic este ultima etapa, inaintea montarii rezervorului si carenelor.

-         Demontarea : se da totul jos, mai putin rotile si electrica. Motorul este prins in 4 puncte : axul superior (deasupra basculei), axul basculei, suportul inferior (cam in dreputul filtrului de ulei) si axul anterior (in curbura leaganului demontabil). Acest leagan (cele 2 bucati de teava prinse in zona scaritelor pilot si sus pe cadru) se va demonta si el, avind grija ca la remontare sa se observe ca prinderea superioara a partii stingi este pe interiorul cadrului, iar cea dreapta pe exterior). Este important ca in momentul in care demontam axul basculei sa blocam bascula cu 2 bucati de otel (axe) de dimensiunea axului, lasind libera partea din mijloc (urechea motorului) pentru a-l putea scoate (motorul). Atentie de asemenea la cablurile electrice (alternator, senzor aprindere, neutral si mai ales demaror, care trece prin spatele motorului) sa nu se agate si sa se rupa la demontare. Operatiunea se poate face si de unul singur, cu ajutorul unui scaunel de aprox. 25cm inaltime, care va sustine motorul. Atentie din nou, greutatea motorului este de 70kg, fiind greu de manipulat.

 

Operatiuni de transplant subansamble :

 

-         Aprinderea : se poate folosi cea de la ST, dar difera putin curba de avans si limitatorul electronic. Conexiunile si prinderea pe cadru sint identice, nici o modificare de facut.

-     Carburatoarele : identice la prindere, de adaptat cablurile de acceleratie. In rest perfect compatibile.

-         Furtunul epurator (partea stinga la capacul chiulasei): se va folosi cel de la ST, piesa de la TDM nu e compatibila

-         Furtunele de racire : se vor folosi cele de la ST, cele de la TDM nu sint compatibile

-         Furtunul de retur al uleiului in rezervorul de ulei (cel care intra in partea de sus in rezervor) : se va folosi cel de la ST, cel de la TDM nu se potriveste

-         Stutzul de intrare a uleiului in motor (mica piesa ce face legatura intre furtunul inferior al rezervorului de ulei si blocul motor – se prinde cu ajutorul a 2 suruburi Imbus M6) : preferabil sa fie inlocuit cu cel de la ST, care e mai lung.

-         Carterul inferior al motorului (echivalentul baii de ulei la motoarele cu carter umed): se va transplanta cel de la ST, pentru ca altfel nu mai este loc suficient pentru scutul motor. De asemenea, se va inlocui sorbul de ulei de la TDM cu sita de ulei de la ST (este prinsa in 4 surubele).

-         Bucsele de otel de la prinderea motorului pe bascula : operatiune neplacuta, dar necesara, pentru ca la TDM bascula nu trece prin motor si ca urmare axul are dimensiuni diferite, iar bucsele sint de cauciuc. Deci….se scot cu mare bataie de cap bucsele de otel din prinderea de la ST si se transplanteaza in locul bucselor de cauciuc de la TDM. E de preferat asa, in loc sa se faca alte bucse la strung, pentru ca urechea de prindere a motorului pe bascula actioneaza si ca distantier intre rulmentii basculei, iar dimensiunile sint importante.

-         Suportul de prindere inferior al motorului : se va folosi cel de la ST, fiind diferit de cel de la TDM

-         Ultima operatiune, mutarea punctului de pivot al pedalei schimbatorului de viteze. Se va folosi pedala de la ST, desi cea de la TDM este asemanatoare, cu exceptia axului reglabil care este mai lung la TDM. Pe carterul alternatorului (capacul stinga al motorului) exista 2 proeminente. La motorul de TDM se va fileta cu M8 proeminenta posterioara (original pedala scjhimbatorului e prinsa in cea anterioara) si se va monta exact ca la ST.

 

Cam acestea sint operatiunile strict necesare. Montajul ar trebui sa decurga simplu (eu personal am montat singur motorul, cu ajutorul scaunelului).

 

Aspecte la drum:

Trage mai tare ca ST (oricum am schimbat pinionul de atac de 16 dinti cu unul de 15 dinti), la 5000 rpm am 130km/h in loc de 120km/h, turatia motorului a scazut practic in toate treptele. Ma astept la o scadere importanta a consumului, pentru ca la TDM am reusit chiar 4,5%. Vom vedea....


Dupa 500km (jumatate prin paduri si jumatate pe strada) pot trage niste concluzii suficient argumentate....

- treptele I si II de la TDM sint identice cu cele de la ST, deci mersul pe teren e la fel de linistit, nu apar ruperi de aderenta si motricitatea e extraordinara, ca la ST

- in treptele III, IV si V trage mult mai tare, incepind de la 2000rpm, ceea ce e mult mai linistitor in depasiri, mai ales ca eu merg doar cu pasager si ceva bagaj. In treapta V am 100km/h la 4000rpm, 130km/h la 5000rpm si 160km/h putin peste 6000rpm. Mai mult nu am incercat pentru ca nu duc pneurile (indice de viteza Q). Cert e ca motorul lucreaza in zona lui de "confort", departe de plaja rosie (8000rpm). Pinionul de atac are 15 dinti in loc de 16.

- CONSUMUL...aici e aici...pe primii 200km, facuti prin padure si pe sosea, in regim de mers destul de sportiv (eram in teste de performanta), m-a speriat ca a mincat 8%. Apoi am facut un drum pe sosea, cu vint puternic din fata, la o medie de 120km/h, si a scazut la 6,8%. La intoarcere, tot cu o medie de 120km/h si virfuri de 140-160, consumul si-a revenit la 6%. Toate drumurile, repet, cu pasager si bagaj. Cert este ca aerodinamica e foarte importanta, silueta masiva nu contribuie la un consum redus, si nici stilul meu de condus (eram in teste). Cu siguranta ca o medie de 100km/h ar reduce consumul sub 6%, dar acum trage mult mai tare si e greu sa mergi usor cu ea...