Compatibilitate:
- perfecta
pentru motoarele tip 3LD (pina in
1996)
-
aproape
perfecta pentru motoarele 4TX (decalaj pistoane la 270 de
grade)
Operatiuni de transplantare :
-
carburatoarele de Super Tenere functioneaza pe motorul de 850, dar nu
perfect, pentru ca jeturile sint diferite. E recomandat sa fie
schimbate carburatoarele cu originale de TDM sau cel putin setul
complet de jeturi (se pot gasi dimensiunile in cartea de service
Haynes). In cazul folosirii carburatoarelor de TDM (asa cum am facut
eu) e nevoie sa fie adaptate putin cablurile de
acceleratie/deceleratie. Nu trebuie schimbat suportul cablurilor, e
suficient sa se taie cite putin din camasa cablurilor pentru a se
ajunge la dimensiunile celor de TDM. Operatiunea e pur babeasca, se
face la fata locului prin incercari succesive. In orice caz, din punct
de vedere cronologic este ultima etapa, inaintea montarii rezervorului
si carenelor.
-
Demontarea : se da totul jos, mai putin rotile si electrica.
Motorul este prins in 4 puncte : axul superior (deasupra
basculei), axul basculei, suportul inferior (cam in dreputul filtrului
de ulei) si axul anterior (in curbura leaganului demontabil). Acest
leagan (cele 2 bucati de teava prinse in zona scaritelor pilot si sus
pe cadru) se va demonta si el, avind grija ca la remontare sa se
observe ca prinderea superioara a partii stingi este pe interiorul
cadrului, iar cea dreapta pe exterior). Este important ca in momentul
in care demontam axul basculei sa blocam bascula cu 2 bucati de otel
(axe) de dimensiunea axului, lasind libera partea din mijloc (urechea
motorului) pentru a-l putea scoate (motorul). Atentie de asemenea la
cablurile electrice (alternator, senzor aprindere, neutral si mai ales
demaror, care trece prin spatele motorului) sa nu se agate si sa se
rupa la demontare. Operatiunea se poate face si de unul singur, cu
ajutorul unui scaunel de aprox. 25cm inaltime, care va sustine motorul.
Atentie din nou, greutatea motorului este de 70kg, fiind greu de
manipulat.
Operatiuni de transplant
subansamble :
-
Aprinderea : se poate folosi cea de la ST, dar
difera putin curba de avans si limitatorul electronic. Conexiunile si
prinderea pe cadru sint identice, nici o modificare de
facut.
- Carburatoarele : identice la prindere, de adaptat
cablurile de acceleratie. In rest perfect
compatibile.
-
Furtunul
epurator (partea stinga la capacul chiulasei): se va folosi cel de la
ST, piesa de la TDM nu e
compatibila
-
Furtunele de
racire : se vor folosi cele de la ST, cele de la TDM nu sint
compatibile
-
Furtunul de
retur al uleiului in rezervorul de ulei (cel care intra in
partea de sus in rezervor) : se va folosi cel de la ST, cel de
la TDM nu se potriveste
-
Stutzul de
intrare a uleiului in motor (mica piesa ce face legatura intre furtunul
inferior al rezervorului de ulei si blocul motor – se prinde cu
ajutorul a 2 suruburi Imbus M6) : preferabil sa fie inlocuit
cu cel de la ST, care e mai
lung.
-
Carterul
inferior al motorului (echivalentul baii de ulei la motoarele cu carter
umed): se va transplanta cel de la ST, pentru ca altfel nu mai este loc
suficient pentru scutul motor. De asemenea, se va inlocui sorbul de
ulei de la TDM cu sita de ulei de la ST (este prinsa in 4
surubele).
-
Bucsele de
otel de la prinderea motorului pe bascula : operatiune
neplacuta, dar necesara, pentru ca la TDM bascula nu trece prin motor
si ca urmare axul are dimensiuni diferite, iar bucsele sint de cauciuc.
Deci….se scot cu mare bataie de cap bucsele de otel din prinderea de la
ST si se transplanteaza in locul bucselor de cauciuc de la TDM. E de
preferat asa, in loc sa se faca alte bucse la strung, pentru ca urechea
de prindere a motorului pe bascula actioneaza si ca distantier intre
rulmentii basculei, iar dimensiunile sint
importante.
-
Suportul de
prindere inferior al motorului : se va folosi cel de la ST,
fiind diferit de cel de la
TDM
-
Ultima
operatiune, mutarea punctului de pivot al pedalei schimbatorului de
viteze. Se va folosi pedala de la ST, desi cea de la TDM este
asemanatoare, cu exceptia axului reglabil care este mai lung la TDM. Pe
carterul alternatorului (capacul stinga al motorului) exista 2
proeminente. La motorul de TDM se va fileta cu M8 proeminenta
posterioara (original pedala scjhimbatorului e prinsa in cea
anterioara) si se va monta exact ca la
ST.
Cam acestea sint operatiunile strict necesare. Montajul
ar trebui sa decurga simplu (eu personal am montat singur motorul, cu
ajutorul scaunelului).
Aspecte la drum:
Trage mai tare ca ST (oricum am schimbat pinionul de
atac de 16 dinti cu unul de 15 dinti), la 5000 rpm am 130km/h in loc de
120km/h, turatia motorului a scazut practic in toate treptele. Ma
astept la o scadere importanta a consumului, pentru ca la TDM am reusit
chiar 4,5%. Vom vedea....
Dupa 500km (jumatate prin paduri si jumatate pe strada) pot trage niste concluzii suficient argumentate....
- treptele I si II de la TDM sint
identice cu cele de la ST, deci mersul pe teren e la fel de linistit,
nu apar ruperi de aderenta si motricitatea e extraordinara, ca la ST
- in treptele III, IV si V trage
mult mai tare, incepind de la 2000rpm, ceea ce e mult mai linistitor in
depasiri, mai ales ca eu merg doar cu pasager si ceva bagaj. In treapta
V am 100km/h la 4000rpm, 130km/h la 5000rpm si 160km/h putin peste
6000rpm. Mai mult nu am incercat pentru ca nu duc pneurile (indice de
viteza Q). Cert e ca motorul lucreaza in zona lui de "confort", departe
de plaja rosie (8000rpm). Pinionul de atac are 15 dinti in loc de 16.
- CONSUMUL...aici e aici...pe
primii 200km, facuti prin padure si pe sosea, in regim de mers destul
de sportiv (eram in teste de performanta), m-a speriat ca a mincat 8%.
Apoi am facut un drum pe sosea, cu vint puternic din fata, la o medie
de 120km/h, si a scazut la 6,8%. La intoarcere, tot cu o medie de
120km/h si virfuri de 140-160, consumul si-a revenit la 6%. Toate
drumurile, repet, cu pasager si bagaj. Cert este ca aerodinamica e
foarte importanta, silueta masiva nu contribuie la un consum redus, si
nici stilul meu de condus (eram in teste). Cu siguranta ca o medie de
100km/h ar reduce consumul sub 6%, dar acum trage mult mai tare si e
greu sa mergi usor cu ea...