Acasa Membri Istoric Modele Materiale Reparatie - Modificari Tutoriale Moto Trasee Harti Stiri Moto Download Contact Forum
Cautare
Zona Membri
Retine Parola

Recuperare Parola | Cont Nou
Facebook
 
Tenere in lume
Club Tenere Spania
Club XT600 Brazilia
Club XTZ Polonia
Forum Super Tenere Franta
Forum XTZ750 Olanda
Grupul Yahoo! al posesorilor de XTZ750
Horizons Unlimited
Rallye Tenere
Super Tenere Cehia
Tenere Club Danemarca
Tenere Club Elvetia
Tenere Club Franta
Tenere Club Germania
Tenere Club Italia
Tenere Club Olanda
Tenere Club Ungaria
Tenere Legend
Tenere Ungaria
TONC Portugalia
XT Tenere Austria
XTZ Club Italia
Parteneri
Mobila NMD
Unimotors.ro - Piese si accesorii
MotoSpecs - Specificatii tehnice moto
Motorcycle Luggage & Panniers - NSEW Moto
Erori auto-moto
Comunitatea erori.ro
Manuale de reparatie
Monitorizare WEB
Materiale Reparatie - Modificari - Yamaha Tenere - Tenere 3YF - Motor
 Problema cu arcul tensor de la rulmentul de pornire Postat de Ervin Rommel la data 02.12.2009 
     O sa incerc sa descriu cat mai bine despre ce e vorba .
     La scurt timp dupa ce mi-am achizitionat o Yamaha XTZ 660 Tenere din 1995 tip 3YF arata aproape ca si Super Tenere , fata cel putin ( 2 faruri , bordul la fel ) n-am mai putut-o porni , electromotorul mergand parca in gol , foarte rar invartind si motorul iar printre alte sunete ciudate parca troncanea ceva in zona reductorului de la electromotor .
Nu mi-a venit sa cred pentru ca inainte de a-mi cumpata Tenere-ul am avut o Yamaha Virago pe care am vandut-o cu aceasi defectiune lasand din pret , normal , pretul unui rulment de pornire , asa ca aveam o oarecare experienta in privinta asta . Am studiat manualul mai amanuntit la sectiunea legata de starter clutch si m-am apucat de demontat .
N-am facut poze pentru ca eram tot uns , pozele facute sunt dupa demontare .
     Prima data am dat uleiul jos din motor , am demontat capacul motorului partea stanga , am desfiletat piulita care fixeaza magnetoul pe arborele cotit dar numai cu pistolul pneumatic am reusit  .Tin sa precizez ca pe filetul arborelui am facut un mic semn sa stiu la montare pana unde sa strang piulita .

Imagine: 381889magnetou.jpg  

     Pentru extragerea magnetoului de pe arbore a trebuit sa-mi confectionez o presa , care are urmatoarele cote (masurate cu sublerul) si arata cam asa :
           - flansa , grosime = 10 mm , fiu = 124 mm
           - gaurita in centru (gaura de 19 mm) de care vine sudata o piulita (filet marunt) de : interior = 18 mm; exterior  = 27 mm
           - in flansa vin date 3 gauri (avand fiu de 8.5 mm) echidistante : fata de centrul gaurii flansei la 43 mm si una fata de cealalta  la 74 mm
           - prin aceste 3 gauri vin 3 suburi cu : lungime de 95 mm , lungime din care 24 mm filetata (filet normal)
           - surubul central al presei (filet marunt ca al piulitei sudate pe flansa) : lungime = 300 mm , grosime = 18 mm

           - pentru a evita uzura surubului din capatul arborelui surubul central trebuie deasemenea prevazut in capatul dinspre arbore cu o gaura in interior cu o adancime de 28 mm si fiu de 14.5 mm (surubul de pe arbore avand o grosime de 14 mm)

          - greutaea culisanta : grosime = 65 mm , greutate = aproximativ 300-400 gr (care poate fi lovita si cu ciocanul)

     Eu am lovit greutatea culisanta cu ciocanul de vreo 10 ori dupa care am strans cele 3 suruburi de extragere din flansa si magnetoul a iesit destul de usor (aveti grija la pana semicerc e mica si din neatentie sa n-o pierdeti cand depresati magnetoul)

Imagine: 2190S4010016.JPG  Imagine: 488590S4010017.JPG  Imagine: 269729S4010018.JPG   
Imagine: 458318S4010019.JPG  Imagine: 66357S4010020.JPG

NU INCALZITI SUB NICI O FORMA MAGNETOUL , CONUL SAU PIULITA , DEPRESAREA SE FACE LA RECE . DACA SE INCALZESTE MAGNETOUL RISCATI SA SE TOPEASCA RASINA EPOXIDICA CE FACE LEGATURA INTRE MAGNETUL SI CORPUL ROTORULUI .

     Dupa depresare asa-zisele role ale rulmentului de pornire aveau o oarecare uzura dar nu foarte pronuntata dar arcul acestuia care tine rolele era rupt si pe care l-am inlocuit cu un arc de la un semering cumparat de la ceva magazin de piese schimb de camioane . Pentru cei care inteleg engleza am gasit si o explicatie la cum functioneaza rulmentul respectiv si cum trebuie inlocuit arcul si pe care o gasiti aici :

     Si acum poze dupa demontare cu rulmentul (ale caror role le-am legat cu o sarma ca sa nu le pierd) magnetoul flyweel care are rolul volantei :

Imagine: 11853S4010009.JPG  Imagine: 12688S4010010.JPG  Imagine: 13767S4010011.JPG 
Imagine: 467787S4010012.JPG  Imagine: 15394S4010013.JPG

     Dupa inlocuirea arcului am procedat la operatiunea inversa si anume montare , la care vreau sa fac cateva precizari : inainte de montare fiecare piesa am spalat-o cu alcool tehnic dupa care am gresat-o cu ulei de motor nou iar la strangerea piulitei pe arbore am tinut cont de micul semn facut pe filetul arborelui pentru ca la forta cu care strange pistolul pneumatic daca nu faceti semn s-ar putea sa rupeti ceva , oricum sensul de rotatie al motorului e invers sensului de strangere al piulitei , deci ea se mai strange putin cu timpul . Deasemenea ar fi bine sa inlocuiti si garnitura de etansare a capacului pe care o gasiti la un pret rezonabil aici  pe care eu am lipit-o putin cu silicon negru .

     Am inteles ca rolele rulmentului de pornire se numesc Craboţi asta pentru cultura generala .
 
     Sper ca am fost  cat de cat explicit , scuze daca am omis cate ceva , oricum daca aveti intrebari , puneti-le si o sa va raspund . 

Numai bine tuturor , asfalt uscat sau noroi pana la tample cum vreti !