|
Materiale Reparatie - Modificari - Yamaha Tenere - Tenere 3YF - Motor
|
|
Problema cu arcul tensor de la rulmentul de pornire
|
Postat de Ervin Rommel la data 02.12.2009
|
|
O sa incerc sa descriu cat mai bine despre ce e vorba . La scurt timp dupa ce mi-am achizitionat o Yamaha XTZ 660 Tenere din 1995 tip 3YF arata aproape ca si Super Tenere , fata cel putin ( 2 faruri , bordul la fel ) n-am mai putut-o porni , electromotorul mergand parca in gol , foarte rar invartind si motorul iar printre alte sunete ciudate parca troncanea ceva in zona reductorului de la electromotor . Nu mi-a venit sa cred pentru ca inainte de a-mi cumpata Tenere-ul am avut o Yamaha Virago pe care am vandut-o cu aceasi defectiune lasand din pret , normal , pretul unui rulment de pornire , asa ca aveam o oarecare experienta in privinta asta . Am studiat manualul mai amanuntit la sectiunea legata de starter clutch si m-am apucat de demontat . N-am facut poze pentru ca eram tot uns , pozele facute sunt dupa demontare . Prima data am dat uleiul jos din motor , am demontat capacul motorului partea stanga , am desfiletat piulita care fixeaza magnetoul pe arborele cotit dar numai cu pistolul pneumatic am reusit .Tin sa precizez ca pe filetul arborelui am facut un mic semn sa stiu la montare pana unde sa strang piulita .
Pentru extragerea magnetoului de pe arbore a trebuit sa-mi confectionez o presa , care are urmatoarele cote (masurate cu sublerul) si arata cam asa : - flansa , grosime = 10 mm , fiu = 124 mm - gaurita in centru (gaura de 19 mm) de care vine sudata o piulita (filet marunt) de : interior = 18 mm; exterior = 27 mm - in flansa vin date 3 gauri (avand fiu de 8.5 mm) echidistante : fata de centrul gaurii flansei la 43 mm si una fata de cealalta la 74 mm - prin aceste 3 gauri vin 3 suburi cu : lungime de 95 mm , lungime din care 24 mm filetata (filet normal) - surubul central al presei (filet marunt ca al piulitei sudate pe flansa) : lungime = 300 mm , grosime = 18 mm
- pentru a evita uzura surubului din capatul arborelui
surubul central trebuie deasemenea prevazut in capatul dinspre arbore
cu o gaura in interior cu o adancime de 28 mm si fiu de 14.5 mm
(surubul de pe arbore avand o grosime de 14 mm)
- greutaea culisanta : grosime = 65 mm , greutate = aproximativ 300-400 gr (care poate fi lovita si cu ciocanul)
Eu
am lovit greutatea culisanta cu ciocanul de vreo 10 ori dupa care am
strans cele 3 suruburi de extragere din flansa si magnetoul a iesit
destul de usor (aveti grija la pana semicerc e mica si din neatentie sa n-o pierdeti cand depresati magnetoul)
NU INCALZITI SUB NICI O FORMA MAGNETOUL , CONUL SAU PIULITA , DEPRESAREA SE FACE LA RECE . DACA SE INCALZESTE MAGNETOUL RISCATI SA SE TOPEASCA RASINA EPOXIDICA CE FACE LEGATURA INTRE MAGNETUL SI CORPUL ROTORULUI .
Dupa depresare asa-zisele role ale rulmentului de pornire aveau o oarecare uzura dar nu foarte pronuntata dar arcul acestuia care tine rolele era rupt si pe care l-am inlocuit cu un arc de la un semering cumparat de la ceva magazin de piese schimb de camioane . Pentru cei care inteleg engleza am gasit si o explicatie la cum functioneaza rulmentul respectiv si cum trebuie inlocuit arcul si pe care o gasiti aici :
Si acum poze dupa demontare cu rulmentul (ale caror role le-am legat cu o sarma ca sa nu le pierd) magnetoul flyweel care are rolul volantei :
Dupa inlocuirea arcului am procedat la operatiunea inversa si anume montare , la care vreau sa fac cateva precizari : inainte de montare fiecare piesa am spalat-o cu alcool tehnic dupa care am gresat-o cu ulei de motor nou iar la strangerea piulitei pe arbore am tinut cont de micul semn facut pe filetul arborelui pentru ca la forta cu care strange pistolul pneumatic daca nu faceti semn s-ar putea sa rupeti ceva , oricum sensul de rotatie al motorului e invers sensului de strangere al piulitei , deci ea se mai strange putin cu timpul . Deasemenea ar fi bine sa inlocuiti si garnitura de etansare a capacului pe care o gasiti la un pret rezonabil aici pe care eu am lipit-o putin cu silicon negru .
Am inteles ca rolele rulmentului de pornire se numesc Craboţi asta pentru cultura generala .
Sper ca am fost cat de cat explicit , scuze daca am omis cate ceva , oricum daca aveti intrebari , puneti-le si o sa va raspund . Numai bine tuturor , asfalt uscat sau noroi pana la tample cum vreti !
|
|
|
|
|