Acasa Membri Istoric Modele Materiale Reparatie - Modificari Tutoriale Moto Trasee Harti Stiri Moto Download Contact Forum
Cautare
Zona Membri
Retine Parola

Recuperare Parola | Cont Nou
Facebook
 
Tenere in lume
Club Tenere Spania
Club XT600 Brazilia
Club XTZ Polonia
Forum Super Tenere Franta
Forum XTZ750 Olanda
Grupul Yahoo! al posesorilor de XTZ750
Horizons Unlimited
Rallye Tenere
Super Tenere Cehia
Tenere Club Danemarca
Tenere Club Elvetia
Tenere Club Franta
Tenere Club Germania
Tenere Club Italia
Tenere Club Olanda
Tenere Club Ungaria
Tenere Legend
Tenere Ungaria
TONC Portugalia
XT Tenere Austria
XTZ Club Italia
Parteneri
Mobila NMD
Unimotors.ro - Piese si accesorii
MotoSpecs - Specificatii tehnice moto
Motorcycle Luggage & Panniers - NSEW Moto
Erori auto-moto
Comunitatea erori.ro
Manuale de reparatie
Monitorizare WEB
Materiale Reparatie - Modificari - Yamaha Tenere - Tenere 3AJ - Motor
 Demontarea motorului de YAMAHA XT600Z TENERE 3 AJ Postat de Popescu Mihail Raul la data 15.06.2008 

I. PREGĂTIREA PROCESULUI DE DEMONTARE:

Sunt necesare următoarele :

1. Chei fixe, inelare şi tubulare (preferabil cu crichet):

Imagine: 714222SCULE NORMAL INELAR - 9E.JPG

Preţ ? 9 EURO ? 8 piese (www.louis.de)

Imagine: 359952TRUSA SCULE LOUIS INELARE - 50E.JPG

Preţ ? 50 EURO ? 108 piese (www.louis.de)

2. Unelte uzuale precum patent, şpiţ, patent pentru siguranţe, ciocan cauciuc/cupru preferabil (varianta secundară : 2 ciocane - ciocan cauciuc şi ciocan fier), cheie bujii :

Imagine: 198812SPIT - 4E.JPG
Preţ ? 4 EURO (www.louis.de)

Imagine: 233593PATENT - 4E.JPG
Preţ ? 4 EURO (www.louis.de)

Imagine: 734654SIGURANTE REZERVOR - 5E.JPG
Preţ ? 5 EURO (www.louis.de)

Imagine: 534113CIOCAN CAUCIUC - CUPRU - 10E.JPG
Preţ ? 10 EURO (www.louis.de)

Imagine: 86745CIOCAN CAUCIUC - 4E.JPG
Preţ ? 4 EURO (www.louis.de)

Imagine: 632385CHEIE DE BUJIE - 3E.JPG
Mărime 18 mm, preferabil 15 cm lungime - Preţ ? 3 EURO (www.louis.de)


3. Vas recuperare ulei :

Imagine: 288212REZERVOR PLASTIC ULEI RECICL - 10E.JPG
Preţ ? 10 EURO (www.louis.de)


4. Spray degripant (preferabil WD 40):

Imagine: 761140WD 40 - 8E 500 ml.JPG
Preţ ? 5 EURO (www.louis.de) ? 250 ml


5. Suport pentru demontarea motorului :

Imagine: 427371STAND DEMONTARE.jpg
Preţ ? 50 EURO (www.kedo.de)

Este recomandată folosirea sa. Uşurează semnificativ procesul de demontare a motorului şi ?mpiedică eventuale deteriorări ale motorului. Este scump, dar se poate utiliza şi unul de concepţie proprie.

6. Scule şi instrumente speciale sau dedicate, precum maşină de ?nşurubat/deşurubat cu impact, presă pentru desfiletare şurub rotor electromotor, presă pentru desprindere rotor electromotor, cheie demontare ambreiaj, presă demontare supape, presa demontare carter motor, platformă hidraulică:

Imagine: 85160MASINA DE INSURUBAT CU IMPACT.jpg Imagine: 281471cheie rotor.jpg Imagine: 944167wegawfg.jpg
Folosind-o nu va mai fi nevoie de multe chei / prese speciale. Nu se justifică achiziţionarea pentru desfacerea unui nr. de aproximativ 3 şuruburi importante, fiind scumpă şi av?nd nevoie de un compresor pentru a funcţiona. Se poate găsi la orice vulcanizare. ?n cazul folosirii maşinii de ?nşurubat/deşurubat cu impact nu mai este nevoie de această presă. Toate modelele de presa pentru desprinderea rotorului electromotorului existente ?n manualele de reparaţii (majoritatea asemănătoare cu cea din poză) prezintă erori de proiectare. ?ncep?nd cu pag. 108 a acestui tutorial există sfaturi şi schiţe pentru modificarea şi ?mbunătăţirea acestui model de presă.

Pentru cheia de demontare a ambreiajului există 3 variante:

Imagine: 381957CHEIE AMBREIAJ Kedo.jpg
Preţ ? 18 EURO (www.kedo.de)


Imagine: 59316CHEIE AMBREIAJ - 26E.JPG
Preţ ? 26 EURO (www.louis.de)

Imagine: 342259clip_image001.jpg
Cheie de construcţie proprie, din discuri de ambreiaj uzate. M?ner prins cu nituri.


Pentru presa de demontare a supapelor există 2 variante :

Imagine: 214312PRESA SUPAPE - 50E.JPG
Preţ ? 50 EURO (www.louis.de)

Imagine: 36967PRESA SUPAPE K 2.jpg
Preţ ? 120 EURO (www.kedo.de)


Presa demontare carter motor:

Imagine: 93244PRESA MOTOR bun.jpg
Preţ ? 40 EURO presa + 5 EURO bucşă de cupru (www.kedo.de)
Preferabil una de construcţie proprie.

Imagine: 89836cric hidraulic.jpg
Platformă hidraulică.
Ideală la cobor?rea motorului din cadru.

Imagine: 558087lada bere.jpg
Varianta ieftină, ?n cazul ?n care nu deţineţi sau nu aveţi acces la o platformă hidraulică. Se potriveşte exact.


6. Diverse, precum :

Imagine: 46542carton stratificat.jpg
O bucată mare de carton.

Preferabil carton ondulat, deoarece acesta absoarbe mai bine. Necesar pentru a fi aşezat sub motor atunci c?nd se lucrează la el, astfel ?nc?t puţinul ulei rămas ?n interiorul motorului să nu se ?mprăştie prin garaj.

Imagine: 642914carton suport piese.jpg
3-4 bucăţi de carton de aproximativ 20/40 cm, pentru a introduce ?n ele numărul mare de şuruburi, de mărimi şi cu poziţionări sensibil diferite, care au fost demontate din diverse părţi ale motorului (vezi capacul chiulasei, cel al ambreiajului sau cel al magnetoului).

Imagine: 97051carpa bumbac.jpg Imagine: 211961ziare.gif
C?rpe şi ziare fiindcă ?n permanenţa apar situaţii c?nd este nevoie de ele.

Pentru că odată demontat motorul vor apărea zeci de piese/componente de dimensiuni foarte mici recomand achiziţionarea şi folosirea următoarelor :

Imagine: 86854hartieeeeeeee.jpg
Coli de h?rtie. Pentru a ambala ?n ele piesele de dimensiuni mici şi foarte mici.

Odată ambalată piesa respectivă, se scriu denumirea şi caracteristicile acesteia (de unde provine, poziţia de asamblare, etc) pe ambalaj. De asemenea, după demontare trebuie introduse ?n mai multe locaţii, bileţele mici pe care s-a notat ?n prealabil locul unde vor trebui remontate (numărul mare de furtune de la carburator sau de la pompa de benzină, etc).

Imagine: 13137marker.gif
Marker permanent, cu v?rf subţire.

Este de preferat clasicului pix. Pe o foaie ?mbibată chiar şi cu o simplă peliculă de ulei sau pe o suprafaţă denivelată (situaţia ?n care au fost deja ambalate piese ?n h?rtie şi trebuie făcute menţiuni pe ambalaj) este aproape imposibilă aplicarea de ?nscrisuri cu pixul.

Imagine: 12241banda adeziva.jpg
Bandă adezivă.

Pentru a lipi ambalajele din h?rtie ?n care au fost deja introduse piese şi pentru a lipi bileţele (remindere) ?n diferite locaţii de pe motor unde piesele au diferite monturi sau au o anumită ordine a montării care trebuie strict respectată.

Imagine: 971795cutie carton.jpg
Cutii de carton

Imagine: 19788plic hartie.jpg
Plicuri

Imagine: 517357pungi_hartie.jpg
Pungi de h?rtie

Necesare pentru o a doua, probabil a treia ambalare pe categorii a pieselor.


II. DEMONTAREA MOTORULUI DE PE CADRU:

1. Demontarea şeii motocicletei

Aceasta este prinsă ?n două şuruburi, situate ?n interiorul ansamblului de deasupra roţii spate, sub şaua pasagerului.

Imagine: 8344951.jpg Imagine: 9377283.jpg

Aceasta este urechea de prindere a şeii:

Imagine: 42181004a.jpg

Acestea sunt piesele filetate ?n care se prinde şaua :

Imagine: 2625275.jpg

2. Demontarea plasticelor laterale

Plasticele laterale au un singur şurub de prindere, situat deasupra scăriţei pasagerului.

Imagine: 69281006.jpg

Pres?nd partea din faţă a plasticului şi deplas?nd-o doar pe cea din spate se procedează la scoaterea de după marginea rezervorului a anexei de fixare a plasticului lateral.

Imagine: 3254276b.jpg

Odată efectuată operaţiunea de mai sus se procedează la scoaterea plasticului din cauciucurile de ghidare şi amortizare.

Imagine: 8999606a.jpg

La plasticul de pe partea dreaptă se procedează ?n mod identic, cu menţiunea că faţă de omologul său doar acesta are un locaş de ?mbinare şi sprijin pe cadrul motocicletei.

Imagine: 1398236c.jpg


3. Demontarea rezervorului

Se ?ncepe prin demontarea şuruburilor de prindere a rezervorului pe cadru

Imagine: 5957537.jpg

Se recomandă, la demontare, verificarea existenţei unei şaibe de cauciuc identică cu cea din poză. Trebuie să fie mai ?naltă cu cel puţin 1mm dec?t forma metalică pe care se fixează. ?n cazul ?n care nu mai există trebuie achiziţionată sau confecţionată.

Imagine: 7414698.jpg

După desfacerea celor 2 şuruburi de prindere a rezervorului pe cadru se va proceda ?n primul r?nd la ?nchiderea celor doi robineţi de benzină, desfacerea oricăror tipuri de piese de asigurare a furtunului de benzină (?n cazul de faţă colier metalic ? Preţ: 1 Ron) şi la extragerea acestuia din robinetul de benzină. Benzina existentă ?n filtru, pe parcursul furtunului şi ?n camera carburatorului va fi lăsată să se scurgă.

Imagine: 26199.jpg

Desfacerea şuruburilor de prindere dintre rezervor şi carena faţă :

Imagine: 58245410.jpg

Acolo unde există ?mbinare a componentelor de plastic cu cele de metal, precum prinderea carenei de rezervor sau cea a plasticelor laterale de cadru, este indicată folosirea unor şaibe mixte ? metal+cauciuc ? la exterior şi a unora de cauciuc ?ntre cele două componente. Acestea vor atenua vibraţiile şi zgomotul produs de piesele aflate ?n contact.

Imagine: 57306010b.jpg Imagine: 61162010c.jpg

Rezervorul este ataşat de cadru, prin intermediul a 2 prinderi simetrice situate ?n partea sa interioară care se ?mbină cu 2 tampoane de cauciuc.

Imagine: 36312311.jpg Imagine: 98949112.jpg Imagine: 18475613.jpg

Se prinde rezervorul cu m?inile din cele două locuri marcate ?n poza de mai jos şi printr-o uşoară balansare a sa ?ntre aceste puncte se scoate de pe tampoanele de cauciuc.

Imagine: 844056b_179.jpg

Tampoanele de cauciuc şi prinderea lor pe cadru:

Imagine: 3408915.jpg

După demontare, rezervorul trebuie aşezat exact ?n poziţia din poza de mai jos pentru a evita uzura robineţilor de benzină situaţi ?n ambele părţi ale rezervorului (aşezarea ?n această poziţie trebuie avută ?n vedere mai ales c?nd procedaţi la demontarea rezervorului undeva ?n c?mp liber şi trebuie pus direct pe păm?nt, acesta put?nd intra ?n ţevile robineţilor) :

Imagine: 92513516.jpg


4. Demontarea scutului de protecţie a motorului :

Imagine: 34455317.jpg

?n cazul ?n care motocicleta este echipată cu cric central, pentru cele două şuruburi situate anterior se potriveşte numai o cheie fixă.


5. Golirea uleiului :

Condiţia esenţială pentru ca uleiul să se scurgă aproape ?n totalitate şi c?t mai repede este ca motorul (implicit uleiul) să fie cald.

Se desface şurubul de golire a uleiului, situat ?n partea st?nga jos, sub pedala schimbătorului de viteze. Se recomandă folosirea vasului de recuperare a uleiului descris ?n pagina 3 a acestui tutorial.

Imagine: 17453417a.jpg

Se desface şurubul de scurgere a uleiului de la rezervorul de ulei, situat ?n partea dreaptă a motocicletei (1). Pentru a evita prelingerea uleiului pe toate ansamblele motocicletei situate sub această gaură de scurgere se recomandă introducerea unui furtun de aproximativ 1cm. diametru şi 30 cm lungime peste piuliţa hexagonală din care a fost scos şurubul.

După desfacerea celor 2 şuruburi (carter motor şi rezervor ulei) se deschide capacul cutiei de ulei pentru a ?nlesni scurgerea (2).

Imagine: 76821217b.jpg

7. Demontarea cutiei filtrului de aer :

?n primă fază se demontează tubul de legătură dintre cutia filtrului de aer şi carterul motorului.

Imagine: 24986717c.jpg

Se desface şurubul prin care cutia filtrului de aer este ataşată de cadrul motocicletei:

Imagine: 19243218.jpg

Se demontează cutia filtrului de aer de pe motor fie ?mpreună cu coturile de alimentare cu aer sau ?n două etape ? prima dată cutia propriu?zisă şi ulterior coturile, desprinderea celor două componente ale ansamblului făc?ndu-se foarte uşor.

Prima dată trebuie desfăcute colierele metalice de prindere a coturilor de cauciuc pe carburator.

Imagine: 31716919.jpg

Odată demontată cutia filtrului de aer se va demonta şi tubul de cauciuc care face legătura ?ntre aceasta şi carterul motor. Terminaţia acestuia este pe partea st?ngă a motocicletei, ?ntre cilindru şi electromotor. Preferabilă folosirea şpiţului pentru a ?nlătura siguranţa de prindere a acestuia.

Imagine: 18245919a.jpg


8. Demontarea lanţului :

Se ?nlătură protecţia de plastic a lanţului prin demontarea celor 2 şuruburi de prindere.

Se introduce motorul ?n viteză, se desface piuliţa pinionului (?n cazul ?n care operaţia nu reuşeşte din prima se va folosi spray degripant şi ?n ultimă instanţă maşina de deşurubat cu percuţie) se scoate pinionul după care lanţul este lăsat liber.

Imagine: 2299120.jpg


9. Demontarea furtunului de circulare a uleiului :

Se demontează cele 2 şuruburi inbus, situate ?n partea st?ngă a motorului , sub pedala schimbătorului de viteze :

Imagine: 44689022.jpg

Se demontează tija de ghidare a furtunului de circulare a uleiului :

Imagine: 67792021.jpg


10. Demontarea carburatorului :

Se ?ncepe prin demontarea celor două furtune ?ncadrate de chenarele roşii. Furtunul prins cu colier de plastic este cel de alimentare cu benzină.

Imagine: 88293923b.jpg

Se desface prima piuliţă a ansamblului cablurilor de acceleraţie.

Imagine: 44611124.jpg

Se desface cablul de şoc :

Imagine: 9192625a2.jpg

Se demontează cablul de şoc :


Se demontează prima piesă din ansamblul cablurilor de acceleraţie şi se scot pastilele cablurilor :

Imagine: 36456625c.jpg

Se demontează şi a doua piesă din ansamblul cablurilor de acceleraţie:

Imagine: 20945725d.jpg

Se desfac colierele metalice de prindere a carburatorului pe manşoanele de cauciuc:

Imagine: 6369225e.jpg

Se procedează la scoaterea carburatoarelor din manşoanelor de cauciuc(opţional se desface şi furtunul din partea st?ngă a imaginii):

Imagine: 75103225f.jpg

Se demontează manşonul de cauciuc din partea st?ngă (este suficientă demontarea doar a acestuia din st?nga):

Imagine: 32901025g.jpg

Se extrage manşonul din partea st?ngă :

Imagine: 83987325h.jpg

Se extrage carburatorul :

Imagine: 18441525i.jpg


11. Desprinderea legăturii dintre rezervorul de ulei şi motor:

Imagine: 4782222a.jpg

Furtunul de conexiune dintre cele 2 este situat ?n partea st?ngă a motocicletei exact sub ansamblul ?ntinzătorului de lanţ. Se va folosi patentul pentru siguranţe sau şpiţul, pentru a ?nlătura siguranţa de prindere.


12. Demontarea pipei bujiei:

Imagine: 18449127.jpg


13. Demontarea cablului turometrului:

Se desface şurubul inbus (1) şi apoi se extrage piesa (2):

Imagine: 9679928.jpg


14. Demontarea conexiunilor instalaţiei electrice:

Magnetoul se află pe parte st?ngă a motocicletei. Singurul cablu care iese din capacul magnetoului se continuă sub plasticele din partea st?ngă a motocicletei.

Imagine: 86337729.jpg

Se decuplează toate contactele dintre acest cablu şi restul instalaţiei electrice :

Imagine: 86832531.jpg


15. Demontarea ambreiajului :

Se ?nlătură protecţia de cauciuc care acoperă pastila de reglaj a ambreiajului

Imagine: 92679431a.jpg Imagine: 48421031b.jpg

Se slăbeşte la maxim cablul de ambreiaj :

Imagine: 53729231c.jpg

Se desfac cele 2 şuruburi ale suportului fix al ambreiajului:

Imagine: 58743332.jpg

Se desface cablul de ambreiaj, prin scoaterea pastilei din p?rghia de acţionare existentă pe motor:

Imagine: 6684933.jpg


16. Demontare cablurilor electrice conectate la electromotor:

Imagine: 357955IMG_0088.jpg

Sunt 2 cabluri electrice, dintre care unul se prinde ?n partea superioară a electromotorului şi cel de-al doilea la urechea de prindere a electromotorului de carterul motorului.


17. Demontarea evacuării (cotul tobei + eşapamentul final) :

Se desfac arcurile de prindere a pedalei de fr?nă spate şi ale senzorului fr?nei de spate:

Imagine: 6569233a.jpg Imagine: 20449034.jpg

Se demontează şurubul de prindere de cadru al senzorului fr?nei spate :

Imagine: 68857835.jpg

Se demontează şuruburile de prindere de cadru ale pompei fr?nei de spate :

Imagine: 8982736.jpg

Se demontează şurubul de prindere de cadru a siguranţei furtunului prin care circulă lichidul de fr?nă pentru fr?na spate :

Imagine: 3797237.jpg

Se demontează la maxim şurubul siguranţei metalice care face legătura ?ntre cotul evacuării şi toba finală :

Imagine: 8072839.jpg

Pentru demontarea tobei finale ?nt?i se demontează şurubul de prindere iar apoi, prin mişcări uşoare spre st?nga şi spre dreapta, se procedează la desprinderea sa de ţeava coturilor de evacuare, trăg?nd ?nspre ?napoi :

Imagine: 53201338.jpg

Se demontează piuliţele celor 4 prezoane ale cotului evacuării :

Imagine: 92765840.jpg

Se demontează cotul de evacuare :

Imagine: 8139041.jpg


18. Scoaterea motorului din cadru :

Este foarte indicată existenţa şi folosirea unei platforme hidraulice ?n această etapă, pentru a sprijini motorul. Fără o asemenea platformă operaţiunea este realizabilă dar va fi mult mai obositoare. Este necesară prezenţa a două persoane, indiferent de situaţie.

Se demontează cele 2 axe pe care motorul este sprijinit ?n partea finală. Piuliţa de sus este cea a axului basculei. ?nainte de a scoate acest ax trebuie obligatoriu găsită o modalitate sigură de sprijinire a motocicletei ?n cazul ?n care aceasta nu este prevăzută cu cric central, deoarece după extragerea acestui ax roata spate şi bascula vor răm?ne cu un suport minim (?n amortizorul central).

Imagine: 66528145.jpg

Se demontează toate cele 4 prinderi de cadru ale motorului (din partea din faţă) şi se ?nlătură piesa anexă de prindere a motorului pe cadru:

Imagine: 24732546.jpg

Piesa anexă de prindere a motorului pe cadru (?n fotografie nu este un motor de Yamaha Tenere 3 AJ, ci unul de Yamaha TT, ?nsă piesa este identică) :

Imagine: 516723dj01_zylinder.jpg

Se demontează motorul din ultima sa prindere şi anume cea din partea superioară a cadrului:

Imagine: 93336147.jpg

Aşa arată motorul după ce a fost demontat din cadru :

Imagine: 408794clip_image0026.jpg


III. DEMONTAREA MOTORULUI

1. Demontarea ?ntinzătorului de lanţ:

Alcătuit din 2 piese :

Imagine: 5625252.jpg Imagine: 1858784.jpg

Cele 2 componente după demontare :

Imagine: 357963.jpg

Cu c?t distanţa ?a? este mai mare cu at?t lanţul de distribuţie este mai uzat. Dacă ?ntinzătorul se află la capătul cursei sale este semn că lanţul de distribuţie trebuie schimbat.


2. Demontarea ansamblului turometrului:

Imagine: 19768IMG_0080.jpg

Cele 2 componente după demontare :

Imagine: 486385.jpg


3. Demontarea capacului chiuloasei:

Se foloseşte o bucată de carton de aproximav 20/20 cm. pe care se desenează o schiţă sumară a capacului, ?n acesta introduc?ndu-se toate şuruburile demontate, pentru a cunoaşte poziţia exactă din care au fost extrase.

Imagine: 480776.jpg

Foarte mare atenţie trebuie acordată pastilelor de ghidaj (indiferent de locaţia lor), cum este cazul şi al celor două din fotografia de mai jos. Se ambalează imediat după demontare şi se specifică locaţia lor pe ambalaj.

Imagine: 1722759.jpg


4. Demontarea lanţului de distribuţie şi a axei cu came:

După ce a fost ?nlăturat capacul chiulasei se ajunge ?n acest stadiu:

Imagine: 16797410.jpg

Se desfac cele 2 piuliţe care fixează roata dinţată a lanţului de distribuţie de axul cu came :

Imagine: 87756011.jpg

Se demontează axul cu came şi roata dinţată :

Imagine: 69851315.jpg


5. Demontarea chiulasei :

Se demontează aceste 4 şuruburi:

Imagine: 91799212.jpg

?nainte de a se demonta chiulasa trebuie demontat un număr de ?ncă 2 piuliţe, care se găsesc ?n cavităţile semirotunde de sub cele două fante de răcire ale cilindrului:

Imagine: 4734413.jpg

Chiulasa demontată :

Imagine: 9995688.jpg

Cele două şuruburi anterior menţionate şi supapele :

Imagine: 5832147.jpg

Galeriile de evacuare :

Imagine: 52599814.jpg Imagine: 264446clip_image002.jpg

După demonatrea chiulasei montaţi o bucată de s?rmă pe lanţul de distribuţie pentru ca acesta să nu scape ?n continuu ?n jos !!!


6. Operaţiuni anterioare demontării cilindrului :

a. Demontarea electromotorului :

Se demontează ansamblul de ungere dintre compartimentul vibrochen-cutie de viteză şi compartimentul ambreiajului, format din cele 2 şuruburi, şaibele de cupru aferente şi conducta de ungere :

Imagine: 6609041a.jpg

Se demontează electromotorul (2 şuruburi de prindere pe motor):

Imagine: 289483Copy of IMG_0086.jpg Imagine: 64231817a.jpg


b. Demontarea filtrului de ulei :

Se demontează capacul filtrului de ulei :

Imagine: 2517124.jpg Imagine: 859617IMG_0086.jpg


c. Demontarea ambreiajului :

Se demontează capacul ambreiajului :

Imagine: 96695818.jpg

Deoarece au dimensiuni sensibil inegale, şuruburile capacului trebuie introduse ?ntr-o bucată de carton de aproximativ 20/20 cm. pe care anterior a fost desenată o schiţa a capacului, păstr?nd c?t mai exact poziţia acestora.

Motorul fără capacul ambreiajului. ?n imagine ambreiajul şi roţile dinţate angrenate la: arborele de echilibrare (1), vibrochen (2), pompa de ulei (3) şi (numai la modelele 1VJ) mecanismul kick-starter?ului (4):

Imagine: 43194119.jpg

Se demontează cele 5 şuruburi de prindere a arcurilor ambreiajului:

Imagine: 9523910011.jpg

Atenţie foarte mare la piuliţa marcată cu un cerc verde, deoarece aceasta are rol de reglare a ambreiajului. Orice modificări aplicate vor rezulta ?n timp pierdut ulterior cu repunerea ?n aceeaşi poziţie (se recomandă lipirea unui strat de bandă adezivă deasupra sa, după demontarea capacului de care este ataşată.

Imagine: 344430012.jpg Imagine: 604990014.jpg

După demontarea şuruburilor de la arcurile ambreiajului şi demontarea capacului de aluminiu ?n interiorul ambreiajului există o tijă lungă de metal şi o bilă de aproximativ 7 mm. diametru. Se va proceda la ambalarea acestora.

Se vor demonta discurile de ambreiaj:

Imagine: 7968260016.jpg

După ce au fost ?nlăturate discurile de ambreiaj se vor demonta piesele ?ntre care acestea se aflau. Piuliţa marcată cu un cerc roşu ?n fotografia de mai jos nu va putea fi demontată dec?t folosindu-se o cheie specială pentru demontarea ambreiajelor (descrisă ?n pagina 5 acestui tutorial) sau un aparat de deşurubat cu percuţie.

Imagine: 9386940015.jpg

A nu se ?ncerca alte metode empirice de demontare, deoarece materialul din care aceste două piese sunt fabricate este unul de proastă calitate şi foarte casant, exist?nd riscul ruperii sale (vezi fotografia).

Imagine: 72356231.jpg


d. Demontarea instalaţiei electrice :

Se demontează capacul instalaţiei electrice. ?n imagine, statorul magnetoului, care este prins direct pe capac.

Imagine: 915310020.jpg

Piesa din partea st?ngă este cea cu care se ?mbină roata dinţată a electromotorului.

Motorul fără capacul instalaţiei electrice. ?n imagine rotorul magnetoului :

Imagine: 34476421.jpg

Demontarea rotorului este o etapă foarte importantă şi ?n cazul nerespectării anumitor reguli există riscul distrugerii vibrochenului. Vibrochenul se comercializează de către Kedo Germania numai ?mpreună cu biela (www.kedo.de) la preţul de 200 EURO:

Toate manualele de reparaţii recomandă folosirea presei din imagine.

Imagine: 64303322.jpg

O schiţă a acesteia există ?n manualul de reparaţii francez pentru Tenere 3 AJ existent pe site-ul www.tenereclub.ro :

Imagine: 649287presa franceza.jpg

Se vor folosi dimensiunile din această schiţă pemtru construirea presei, cu excepţia celor recomandabil a fi modificate, descrise ?n paginile următoare.

Se recomandă modificarea ?n proporţie de aproximativ 50 % a acestei prese, după cum urmează:

- La bucata de disc trebuie folosit metal cu grosime de 10, nu de 5 mm;

- ?n locul piuliţei sudate, se va da o gaură ?n disc egală cu diametrul exterior al piuliţei şi se va suda o piesă concepută la strung, precum cea de culoare vişinie din schiţa 2. Aceasta trebuie să aibă la interior filet precum piuliţa. Se procedează la această modificare pentru a spori rezistenţa discului presei.Atenţie ca porţiunea exterioară a cercului piesei de culoare vişinie să nu interfereze cu cele 3 găuri filetate ale discului.

Imagine: 624387Copy of presa franceza.jpg Imagine: 698171presa - disc.jpg

Rolul şurubului marcat ?n fotografia de mai jos este ca prin ?nfiletare treptată să smulgă rotorul de pe piesa pe care a fost presat, respectiv de pe axul vibrochenului. Dacă cele două piese anterior menţionate sunt foarte puternic lipite una de cealaltă singurul rezultat al acestei ?nfiletări va fi DISTRUGEREA TREPTATĂ A VIBROCHENULUI, deoarece şurubul care se ?nfiletează nu va face altceva dec?t să sape ?n axul vibrochenului, precum ?n fotografiile 2, 3 şi 4 :

Imagine: 644024wegawfg.jpg Imagine: 591957ALONZO 1.jpg Imagine: 952013ALONZZO 2.jpg Imagine: 873374ALONZZO 3.jpg

Pentru a evita uzura, ?n locul şurubului din această schiţă :

Imagine: 62686Copy (2) of presa franceza.jpg

Se va folosi următoarea tijă filetată, construită la strung şi care la una dintre extremităţi va avea un cilindru asemenea unei chei tubulare. La jumătatea sa există o gaură pentru a putea introduce o tijă de metal sau o şurubelniţă ?n scopul ?nfiletării :

Imagine: 41773Copy of tija surub.jpg

Cilindrul din partea st?ngă al piesei din schiţa de mai sus va trebui să aibă diametrul de asemenea dimensiune astfel ?nc?t să poată intra prin interiorul centrului electromotorului :

Imagine: 78260rotor.jpg

DAR să se sprijine pe marginea axului vibrochenului, nu pe capătul filetului acestuia :

Imagine: 64639Copy of ALONZO 1.jpg

Cea mai importantă modificare adusă acestei prese constă ?n adăugarea următoarei piese, şi anume :

Deasupra găurii folosită pentru introducerea unei tije de ?nfiletare se renunţă la filet (tija devenind sensibil mai subţire) şi se adaugă o greutate culisantă, din fier masiv (?ntre 200 g şi 1 kg), precum ?n fotografia de mai jos:

Imagine: 933467tija surub.jpg

Astfel, ?n locul folosirii forţei de ?nfiletare se va folosi forţa de impact a loviturilor acestei greutăţi ?n piuliţa din capătul său.

?nfiletarea acestei tije ?n ansamblul prezentat ?n următoarea pagină se va face doar p?nă la momentul ?n care cele 3 şuruburi inbus vor fi perfect ?ntinse şi pregătite astfel ?nc?t să poată prelua şocurile. Dacă cele 3 şuruburi inbus nu ar fi perfect ?ntinse faptul că se află ?n interiorul unui magnet foarte puternic ar duce la aranjarea lor ?n poziţii total atipice.

Aceasta este schiţa din profil a ansamblului format din presă, electromotor şi axul vibrochenului:

Imagine: 315789Copy of presa 1.jpg

De asemenea, FOARTE IMPORTANT DE MENŢIONAT este următorul aspect:

Imagine: 539134rotor 2.jpg

Magnetul rotorului (metal magnetizat) este lipit ?n interiorul carcasei de metal ce constituie rotorul propriu-zis cu răşină epoxidică.

Sub nici o formă NU PROCEDAŢI LA ?NCĂLZIREA AXULUI ROTORULUI pentru a obţine o dilatare a acestuia şi o mai uşoară extragere a rotorului de pe axul vibrochenului !

Nu veţi reuşi dec?t topirea răşinii epoxidice şi, de aici, necesitatea achiziţionării unui nou rotor.

Odată deblocat rotorul de pe axul vibrochenului se va proceda la demontarea sa definitivă :

Imagine: 60203361.jpg

După demontare:

Imagine: 50627023.jpg


e. Demontarea patinelor de ghidaj şi a lanţul de distribuţie:

Imagine: 187073lant si patine lant.jpg

Lanţul de distribuţie :

Imagine: 38311125.jpg

Patinele de ghidaj şi lanţul de distribuţie, demontate:

Imagine: 1444616.jpg


7. Demontarea cilindrului şi a pistonului:

Se demontează cele 4 piuliţe de prindere prin care cilindrul este prins de carterul motorului:

Imagine: 11564026.jpg

Cilindrul demontat:

Imagine: 3536827.jpg

Pentru a demonta pistonul se vor demonta siguranţele existente ?n capătul bolţului:

Imagine: 7462829.jpg


8. Demontarea tuturor angrenajelor existente ?n partea dreaptă a motorului, sub ambreiaj:

Imagine: 85692632.jpg

La punctul 3 se află pompa de ulei. După demontarea siguranţei şi ?nlăturarea roţii dinţate de culoare galbenă se va proceda şi la desfacerea şuruburilor care prind pompa de ulei de chiulasa motorului. Piuliţele de la punctele 4 şi 5 este recomandat să fie desfăcute cu maşină de deşurubat cu percuţie.

Piesele demontate :

Imagine: 52147035.jpg

plus :

Imagine: 29916833.jpg

Pompa de ulei demontată :

Imagine: 71191734.jpg

Rezultatul :

Imagine: 48349436.jpg


9. Desfacerea carterului motor; demontarea vibrochenului, a arborelui de echilibrare şi a cutiei de viteze :

Desfacerea carterului motor:

Imagine: 606834Slide55b.jpg Imagine: 48865937.jpg Imagine: 309488Slide55a.jpg

Rezultatul :

Imagine: 97266138.jpg

Se colectează, se ambalează şi se fac ?nscrisuri cu locaţia demontării pe toate piesele mici:

Imagine: 98574439.jpg

Se demontează aceste 2 angrenaje conectate la pedala schimbătorului de viteze:

Imagine: 15296643.jpg Imagine: 47171752.jpg

Se demontează aceste 2 axe ale selectoarelor treptelor de viteză:

Imagine: 98665640.jpg

Se extrag cele 2 piese :

Imagine: 9182841.jpg

Se demontează mecanismul de schimbare a treptelor de viteză :

Imagine: 5415244.jpg Imagine: 86574642.jpg

Se demontează arborele de echilibrare :

Imagine: 74873845.jpg

Se demontează vibrochenul :

Imagine: 79908348.jpg Imagine: 74159349.jpg

Se ajunge aici :

Imagine: 56464258.jpg

Se demontează angrenajele cutiei de viteze :

Imagine: 90549446.jpg Imagine: 21913447.jpg

Se demontează ansamblul de captare a uleiului :

Imagine: 40658550.jpg Imagine: 1214051.jpg

Aici se ?ncheie totul :

Imagine: 61993453.jpg Imagine: 55398154.jpg

Imagine: 81185860.jpg Imagine: 74987962.jpg

Materialele foto marcate www.xt600.com.br au fost preluate dintr-un topic de pe forumul site-ului amintit, topic aparţin?nd user-ului PALOMINO.

Imagine: 6753941.jpg Imagine: 20295263.jpg Imagine: 166746dsc03969_527.jpg

Mulţumirile de rigoare !