In primul rand...ce ulei punem ?
Manualul producatorului si diferitele manuale de reparatie recomanda o gama destul de larga de viscozitati, de la 10W30 (pe timp rece) la 20W40 (pe timpul verii) si o treapta de calitate API SE. Cu toate acestea, uleiurile au evoluat enorm in ultimii ani, astfel ca acum cele mai bune uleiuri sunt cele cu viscozitate 10W40 sau 10W50 (pentru Super Tenere). Tinind cont de uzura inevitabila a tuturor motoarelor actuale, recomandam un ulei 10W50, de preferinta semisintetic sau full-sintetic, special formulat pentru motoarele de motocicleta, cu o treapta de calitate API de minim SG (SH, SJ, SL).
Atentie! In cazul in care nu gasim un ulei special moto, este preferabil sa folosim un ulei auto mineral, cele sintetice avand aditivi antifrictiune care compromit ambreiajul. In acest caz schimbul de ulei se va face mai des decit de obicei (respectiv la fiecare 3-4.000 km).
Filtrul de ulei este identic la majoritatea modelelor de Yamaha off-road (XT, XTZ, TDM, TT) si poate fi gasit la orice magazin specializat (gen Meteor) sau prin comanda la
http://www.louis.de/.
La treaba!
In primul rind, vom incalzi motorul la temperatura de functionare (e preferabil in mers, nu pe loc).
Pregatim filtrul nou (se poate schimba filtrul la fiecare al doilea schimb de ulei), uleiul proaspat (minim 4 litri, mai ales daca schimbam filtrul) si un recipient cu capacitate de minim 5 litri pentru recuperarea uleiului. Datorita sistemului de ungere cu carter uscat si rezervor separat de ulei, cantitatea la un schimb va fi variabila, intre 3,9 si 4,4 litri.
Se demonteaza scutul de protectie al motorului (2 suruburi hex8 in fata si un surub hex8 dedesubt/dreapta) si se plaseaza recipientul sub motor.
Se scoate joja-buson de la rezervorul de ulei (sub capacul lateral dreapta al seii). Se demonteaza busonul de scurgere a uleiului din carter (hex17, in partea stinga sub motor, inclinat la 45 de gade, cu un surubel cu cap stea in interior) si se goleste o parte din ulei (aproximativ 500 ml ? 1 litru). In partea opusa avem filtrul de ulei, sub un capac prins in 3+2 suruburi hex8 (atentie la remontare, sint de lungimi diferite) si un surub-buson lung, hex14. Se goleste restul de ulei prin scoaterea busonului hex14, iar daca se si filtrul se desfac si celelalte 5 suruburi. Atentie la o-ring-urile capacului de la filtru (unul mare in jurul filtrului si unul mic la prinderea capacului pe carter ? capatul in forma de lulea). Atentie si la montarea filtrului, a nu se monta invers !!!! Se poate inclina motocicleta spre dreapta pentru a se scurge tot uleiul, dupa care se monteaza, in ordine inversa, TOATE suruburile si busoanele. Se toarna in rezervorul de ulei o cantitate de aproximativ 3 litri, se insurubeaza joja si se porneste motorul. NU se accelereaza, se lasa la relanti 2-3 minute si se verifica nivelul.
Cum verificam nivelul uleiului?
Datorita constructiei cu carter uscat si pompa dubla de ulei, verificarea nivelului se va face cu motorul cald, dupa ce a mers cam 20 secunde la relanti (astfel, pompa de recuperare trimite uleiul in rezervor si permite citirea unui nivel corect). Motocicleta va sta vertical, iar joja NU se insurubeaza. Se adauga restul de ulei pina la 4 litri si se verifica din nou nivelul, completandu-se pina la nivelul maxim. Schimbul de ulei se va face la un interval de 4.000 ? 6.000 km, in functie de modul de conducere, sau macar o data pe an.
Recomandare personala: Procycle 10W50 full-sintetic, JASO T903 MA, API SL-CF, ACEA A3/B3, cod Louis 10038543 (4 litri) sau 10038542 (1 litru). Schimb de ulei la fiecare 6.000 km, filtru nou la al doilea schimb de ulei.